Aloitussivu / Palvelut / Muuttoilmoitus

Muuttoilmoitus

Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta.

Muuttoilmoituksen voi tehdä helpoimmin  

  • sähköisessä asiointipalvelussa osoitteessa www.muuttoilmoitus.fi
    (24 h/vrk) verkkopankkitunnusten, henkilökortin tai Postin käyttäjätunnuksen avulla
  • soittamalla muuttopuhelimeen, puh. 0295 535 535 (pvm/mpm), maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 16.00.

    Huom! Puhelinpalvelu päättyy 30.9.2016

Muuttopuhelimessa saa henkilökohtaista palvelua. Jonotus on maksullista.

Muuttoilmoituksen voi tehdä myös postista tai maistraatista noudettavalla lomakkeella.

Lisätietoja muuttoilmoitukseen liittyvistä asioista saa lähimmästä maistraatista.

Muuttoilmoituksesta on paljon hyötyä

Muuttoilmoituksella tiedot päivittyvät yhdellä kertaa sekä maistraattien ylläpitämään valtakunnalliseen väestötietojärjestelmään että Postiin. Tekemällä muuttoilmoituksen hyvissä ajoin ennen muuttoa, voi varmistaa, että postit tulevat heti oikeaan osoitteeseen. Ajantasaiset osoitetiedot nopeuttavat asiointia kotikunnassa, verot menevät oikeaan kuntaan ja vaaleissa pystyy äänestämään oman asuinalueen äänestyspaikassa.

Väestötietojärjestelmästä uudet osoitetiedot välitetään automaattisesti myös viranomaisille: muun muassa seurakunnille, Trafin ajoneuvo- ja ajokorttirekisteriin, Kelaan, verohallintoon sekä puolustusvoimille. Lisäksi monet eläkelaitokset, pankit, vakuutusyhtiöt, järjestöt, lehtitalot ja yritykset saavat uudet osoitetiedot suoraan väestötietojärjestelmästä.

Osoitetietoja väestötietojärjestelmästä päivittävät asiakkaat

Posti välittää osoitteiden muutos- ja korjaustietoja Postin kanssa sopimuksen tehneille asiakkaille.